Powrót z wakacji i…… ogrom spraw do ogarnięcia, tak w skrócie można byłoby podsumować mój wrzesień. Kiedy przyleciałam do Polski, czułam się jakby leciała na mnie fala tsunami, tyle spraw się uzbierało. Nieważne, że był to ostatni miesiąc wakacji, czasu wolnego miałam naprawdę niewiele. A oprócz pracy, czekały mnie egzaminy na studia, więc momentami było trochę stresująco. Ale patrząc bardziej całościowo, muszę przyznać, że był to naprawdę fajny miesiąc i wydarzyło się też dużo ciekawych rzeczy. Dzięki coraz dłuższym wieczorom, w końcu wzięłam się za czytanie, obejrzałam też kilka filmów, które od dawna były na mojej liście i znalazłam naprawdę super artykuły, idealne do polecenia na blogu. Tak więc, jeśli macie ochotę na inspiracje już w trochę bardziej jesiennym klimacie, zapraszam do lektury!

  1. Tłumacz miesiąca wg Stowarzyszenia Tłumaczy Literatury

Uwielbiam czytać te comiesięczne krótkie rozmowy z tłumaczami. Zawsze dowiaduję się z nich czegoś nowego, dopisuję coś do mojej listy rzeczy do przeczytania i motywuję  się do działania. Podobnie było tym razem. Jeśli jesteście ciekawi jak pracuje Jakub Jedliński, gdzie szuka potrzebnych informacji i od kogo uczy się przekładu, koniecznie zajrzycie na stronę STL. Dawka inspiracji gwarantowana!

  1. PositiveMind i sposób na Instagram

Jeśli jesteście ciekawi, jak odpowiednio prowadzić firmowe konto na Instagramie, a czego lepiej unikać, koniecznie posłuchajcie podcastu PositiveMind. W odcinku 15 gościem była Marta Kaczmarski, która na swoim koncie często udziela porad na temat korzystania z tej akurat aplikacji. Wyszła z tego bardzo ciekawa rozmowa, pełna merytorycznych treści. Marta nie przedstawia złotych sposób na zdobywanie followersów. Mówi za to o roli społeczności, hashtagach, niedozwolonych praktykach i shadow banningu. Posłuchajcie i działajcie na swoich kontach!

  1. Profesjonalizm wg Joanny Glogazy

Temat profesjonalizmu od razu przyciągnął moją uwagę. Dlaczego? Bo dużo się ostatnio o nim mówi, ale każdy trochę inaczej rozumie to pojęcie. Dla jednych ważniejsze będą kompetencje zawodowe, dla innych liczy się raczej zachowanie, wszystko to, co robimy wokół naszej pracy. A jak wy rozumiecie profesjonalizm? I czy jest on w ogóle ważny? Polecam wpis Joasi na ten temat (i ciekawe dyskusje w komentarzach). Naprawdę warto!

  1. JasonHunt o sposobach na powrót

Oczywiście do pisania. To pierwszy tekst na blogu po dłuższej przerwie, bardzo zresztą przeze mnie wyczekiwany. Każdy czasem potrzebuje odpoczynku, czasu na zebranie myśli, opracowanie nowej koncepcji, bo wszyscy zwyczajnie chcemy coś zmienić, poszukać coś nowego. Tylko jak wrócić po takiej przerwie? O tym często zapominamy, a potem marnujemy naprawdę dużo czasu, zastanawiając się, co zrobić, co pomyślą inni. Tylko czy to ma sens? Przeczytajcie koniecznie całość.

  1. Make Poland Great Again, czyli z przymrużeniem oka o sytuacji politycznej

Chłopaki z  Make Life Harder co tydzień w zabawny sposób opowiadają o wybranych bieżących problemach, wypowiedziach polityków, sytuacji w kraju. Nie są to oczywiście poważne newsy czy analizy ekspertów, ale mimo wszystko można się dowiedzieć, co aktualnie dzieje się w Polsce i o czym wypadałoby poczytać więcej. Osobiście zdecydowanie częściej sięgam po poważniejsze artykuły na jakiś temat, ale nie oszukujmy się, ciężko znaleźć na to czas albo siły po całym dniu pracy (a tłumacz jednak powinien się chociaż trochę orientować w polityce). W takim wypadku idealnie sprawdzą się właśnie filmiki z przymrużeniem oka. Polecam je też także po prostu dla rozrywki, bo czasami bywają naprawdę zabawne.

  1. Na sam koniec najlepsze, czyli klątwa wiedzy

Macie dużą wiedzę na dany temat i jesteście specjalistami w swojej branży? A czy zastanawialiście się kiedyś jak wpływa to na waszą komunikację z innymi? Wiedza jest super i na pewno daje dużo korzyści, ale może być poważnym problemem gdy inni zwyczajnie przestają nas rozumieć. Branżowy slang pełen niezrozumiałych zwrotów może zniechęcić do rozmowy naprawdę wielu znajomych. Polecam Wam tekst Artura Jabłońskiego o klątwie wiedzy. Zdecydowanie mój faworyt w tych inspiracjach J

A na co ciekawego Wy ostatnio trafiliście? Koniecznie podzielcie się informacjami w komentarzach, chętnie sprawdzę, co polecacie. Po więcej inspiracji zapraszam z kolei na Instagram @przekładnamiarę i na fanpage na Facebooku. Do zobaczenia już niedługo w kolejnym poście!

